CG - DRUŠTVO CRNA GORA

Реаговање НВО ,,Не дамо Црну Гору” у сусрет новој школској години

Европске владе су констатовале да је политика дугог затварања школа била погрешна те не планирају масовно и неселективно затварање школа у наредној школској години. Свјетска банка у анализи економске ситуације у земљама Западног Балкана констатовала је да настава на даљину повећава социјалне и друге разлике међу дјецом.

У неким земљама у којима су се дјеца вратила у школе није дошло до повећања броја обољелих од коронавируса, у некима је дошло до контролисаног повећања броја случајева (нпр. Француска) док је у неким дошло до драстичног повећања броја броја обољелих (нпр. Израел).

НВО Просветна заједница Црне Горе реаговала је и тражи организован повратак ђака у школе. НВО ,,Не дамо Црну Гору” као невладина организација која окупља и дио универзитетских професора дијели њихово мишљење.

Повратак у школе је неопходан, али мора бити добро осмишљен и безбједан, организован, и у договору са представицима школских управа, просвјетних радника и родитеља. По ономе што имамо увид до сада овакав план није донесен. Пошто немамо пуни увид у стање у школама и планираним активностима те нисмо били у прилици да детаљно анализирамо активности које су урађене у развијеним земљама не можемо дати детаљне препоруке.

Међутим морамо да укажемо на неке важне чињенице:

1. Повратак у школу је неопходан како због разлике у едукацији у учионици и на даљину, тако и због неопходне социјалне интеракције између дјеце као и између дјеце и едукатора.

2. Дио наставника и другог особља је у критичним категориjама било због година живота или хроничних болести. Дио дјеце због обољења које спадају у ризичну групу или због живота у породичној заједници са старијим особама,такође, може да буде спријечен да прати наставу. Не треба искључити страх и нелагоду код дјеце и наставника. Стога треба анкетирати све укључене.

3. Настава се мора организовати паралелно у школи и на даљину. Неопходно је наћи модел гдје дјеца која нису у могућности да успјешно прате наставу на даљину имају омогућену наставу у учионици.

4. Дјеци и наставницима који би учествовали у настави на даљину морају се обезбједити одговарајућа техничка средства ако нису у стању да сами их обезбједе (таблет или лаптоп). Омогућивање бесплатне и брзе интернет конекције је додатан проблем о ком треба благовремено размислити.

5. Потребна физичка дистанца ће се тешко обезбједити у постојећим зградама школа. Стога треба провјерити да ли је могуће наћи алтеративне просторе у којима би се изводила настава у смјенама и са могућношћу максималне заштите како ученика тако и наставног особља.

Овдје посебно долази до изражаја чињеница да у Црној Гори у последњих 13 година је саграђено само 1 основнa и ниједна средња школа. Критично је посебно у Подгорици и по приморју гдје поједине школе раде у двије смјене са неколико међусмјена.
Постојање вишесмјенског рада у школама је неуобичајено у цивилизованим земљама, а и број ђака по одјељењу је знатно већи него у развијеним земљама. Подсјећамо да је оптималан број од 13-17 ученика по учитељу до трећег разреда основног образовања или 22-25 ученика по учитељу од четвртог разреда основне школе до краја средњошколског образовања.

Улагање у образовање је једино што друштво може погурати напријед. Неулагање у школску инфраструктуру је слика искључиво декларативне подршке образовању државних функционера.
Подржавамо став јавности да дјеци треба обезбједити бесплатне уџбенике посебно због актуелне економске кризе која ће спријечити велики број родитеља да квалитетно опреме дјецу за школску годину.

Ако би се ови уџбеници обезбједили само за обавезно основошколско образовање цијена не би прешла 5.76 милиона евра (око 72.000 дјеце по 80 евра у просјеку) а ако имамо на уму да се приближно пола ових уџбеника може вратити годишња цијена за овај издатак је испод 3 милиона. Ово је скромна цијена у односу на друге трошкове које држава предузима за олакшавање економске кризе настале прије као и за вријеме пандемије коронавируса.

НВО “Не дамо Црну Гору”

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s